THEE&GEZONDHEID

THEE&GEZONDHEID

THEE&GEZONDHEID

THEE&GEZONDHEID

Geplaatst op 5-7-2022 door De Oude Theepot


~~~~
THEE EN GEZONDHEID
Dat thee een heilzaam drankje is én een positief effect heeft op de gezondheid, is bij de meest mensen inmiddels wel bekend. Zo blijkt het drinken van thee nuttig te zijn om veel chronische ziekten te helpen voorkomen. Verschillende onderzoeken wijzen erop dat polyfenol-verbindingen in groene en zwarte thee een gunstige invloed hebben op het voorkomen van hart- en vaatziekten en dan met name slagaderverkalking en kransslagaderaandoeningen. Uit een ander onderzoek blijkt dat het drinken van thee ook gunstig is als je een hoge bloeddruk, een te hoog cholesterolgehalte of diabetes hebt. Maar thee kan ook het zenuwstelsel tegen schade beschermen en veroudering tegengaan.


Geadviseerd wordt om 3 kopjes groene of zwarte thee (zonder suiker!) per dag te drinken. Thee (zonder suiker!) bevat geen calorieën en houdt ook nog eens de vochtbalans op peil. Maar wat zit er dan precies in thee en wat doet thee met je lichaam waardoor het je gezondheid beïnvloedt?


~~~~
INGREDIËNTEN
> antioxidanten
Antioxidanten is een verzamelnaam voor stoffen als vitamine C en E, bètacaroteen, het lichaamseigen glutathion, spoorelementen Seleen en Zink en bioactieve stoffen. Ze zorgen ervoor dat vrije radicalen geen schade aanrichten in ons lichaam. Vrije radicalen zijn agressieve moleculen die in ons lichaam ontstaan bij oxidatieprocessen. Witte thee bevat circa 100 – 150 mg antioxidanten, groene thee bevat circa 75 – 130 mg antioxidanten en zwarte thee bevat circa 40 – 50 mg antioxidanten.
> fluoride
Fluoride is een spoorelement en beschermt tegen tandbederf. De theeplant Camellia Sinensis haalt fluoride uit de grond en slaat dit op in de blaadjes. Hoe ouder de blaadjes des te meer fluoride er in de blaadjes aanwezig is. Tijdens het trekken van thee, komt er fluoride in de thee. Zwarte thee bevat circa 9 mg fluoride per liter. Door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (
EFSA) is in 2013 een adequate inname van fluoride uit alle bronnen, voor zowel kinderen als volwassenen (inclusief zwangere en zogende vrouwen), vastgesteld op 0,05mg per kilogram lichaamsgewicht per dag.
> mangaan
Mangaan is een mineraal dat betrokken is bij de energiestofwisseling (aminozuren, cholesterol en koolhydraten). Het is ook nodig voor de vorming en het behoud van sterke botten. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je voldoende mangaan binnen.
> flavonoïden
Flavonoïden zijn natuurlijke bestanddelen van planten en geven kleur aan de plant. Afhankelijke van de groeiomgeving en de bewerking, verschillen de soorten en hoeveelheden flavonoïden per theesoort. Groene thee bevat simpele flavonoïden (catechines) en zwarte thee bevat meer complexe flavonoïden (theeflavine en theerubigine). Flavonoïden hebben een antioxiderende werking.
> tannines
Tannines zijn bepaalde chemische verbindingen die van invloed zijn op de smaak, kleur en structuur van de thee. Ze worden ook wel looistoffen genoemd. De hoeveelheid tannine in een kopje thee is afhankelijk van hoe lang je de thee laat trekken. Na 2 minuten trekken, komt de tannine van de theebladeren af. Maar na 6 minuten trekken neemt de hoeveelheid tannine aanzienlijk toe. De smaak van deze thee kan als licht wrang worden ervaren. Tannines hebben een rustgevende werking op ons maag- en darmstelsel. Ondanks dat kunnen ze ook obstipatie veroorzaken. Een beetje melk in de thee kan dan uitkomst bieden. Melk bindt de tannines en remt daardoor de werking. Tannines kunnen de opname van mineralen zoals ijzer, calcium en zink verhinderen waardoor ze niet meer beschikbaar zijn voor opname in de darm. Als je goed gevarieerd eet, heeft dit geen noemenswaardig effect op de gezondheid.
> cafeïne
Cafeïne is een natuurlijke stof die het centrale zenuwstelsel en de hartspieren stimuleert. Daarnaast heeft het ook een vochtafdrijvende werking. Cafeïne zorgt voor een alert gevoel waardoor je je minder vermoeid voelt. De cafeïne in thee heet theïne maar is in chemische samenstelling exact hetzelfde als de cafeïne in koffie. Een kopje thee van 125 ml bevat circa 30 mg cafeïne (koffie circa 85 mg). Geadviseerd wordt om niet meer dan 400 mg cafeïne per dag tot je te nemen.
~~~~
ADVIEZEN
Bij mensen met het prikkelbaar darmsyndroom (PDS) kunnen de klachten erger worden als ze veel thee drinken. Bij sommige mensen kan thee drinken op een lege maag een misselijk gevoel en een zere maag veroorzaken. Ook kan thee op een lege maag laxerend werken. Kruidenthee kan deze problemen voorkomen of verminderen. Drink ook geen thee net voor, tijdens of direct na de maaltijd. Hierdoor verdun je namelijk het maagsap en dat brengt de spijsvertering in het gedrang. Uiterlijk een half uur voor of één uur na de maaltijd is het beste om je kopje thee te nuttigen.

Thee en medicatie is ook niet altijd een goede combinatie. Zo kunnen veel antibioticasoorten de afbraak van cafeïne in het lichaam extreem vertragen. Ook hartmedicatie, pijnstillers, bloeddrukverlagende middelen, diabetes-, astma- en maagmedicatie en vochtafdrijvende middelen worden beïnvloed door cafeïne. Cafeïne versterkt de effecten van antidepressiva waardoor eventuele bijwerkingen kunnen verergeren. Belangrijk om te weten is dat cafeïne de werking van schildklierhormonen niet alleen kan vertragen maar ook de beschikbaarheid in het bloed kan verminderen.

Thee kun je dus het beste minimaal een half uur na inname van deze medicatie drinken. Wie ijzertabletten inneemt kan beter 2 uur wachten met het drinken van thee omdat de medicatie niet werkt bij gelijktijdige inname van thee. Overleg bij twijfel altijd met je huisarts of diëtist.

~~~~
©DeOudeTheepot

Reacties



Let op: HTML wordt niet vertaald!